Ahojte
Predstavujem vám moju novinku:
Ťahač návesov
Mack ANTHEM tvorí súpravu s návesovým podvalníkom
LANDOLL 825A-EG. Prepravovaný objekt je vrtulník
Sikorsky H-19 CHICKASAW vo farbách U. S. Air Force.
Mack ANTHEM už všetci na Tatralugu dobre poznáme, hlavne koli vydanému oficiálnemu setu 42078.
Pre svoj lego-model som zvolil rovnakú verziu s najväčšou spaciou kabinou a kompletnou kapotážou.
Návesový podvalník
825E-AG je výrobkom americkej firmy
LANDOLL, ktorá vyrába prepravné návesy pre poľnohospodárske, stavebné, a iné špeciálne stroje v hmotnostnej kategórii od 5 do 60 ton.
Konkrétny model 825E-AG patrí do skupiny podvalníkov z ložnou plochou umiestnenou nízko nad zemou a s odnímateľním "labutím krkom".
Nosná kapacita: 27,5 ton.
Sikorsky H-19 CHICKASAW je stredný viacúčelový vrtulník s troj-listovým nosným rotorom a dvoj-listovým vyrovnávacím rotorom. Uviezol 10 osôb alebo 900kg nákladu. V roku 1949 s ním uskutočnili prvý let. V 1950-tom ho začali sériovo vyrábať. Využívali ho všetky americké vojenské zložky: US Army, US Navy, USMC, USAF a USCG.
Na svoju dobu mal unikátne technické riešenie - motor umiestnený pred pilotnou kabinou. Týmpádom kabínu pre pasažierov neobmedzoval motor a bola preto dosť priestranná. Celý predný čumák bol otváratelný a velmi uľahčoval prístup, a teda aj samotná údržba bola velmi jednoduchá.
Ako neozbrojený transportný vrtulník bol nasadený v Korejskej vojne a tiež aj na začiatku Vietnamskej vojny.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozmery modelu - ťahač + náves:
(doplním neskôr)- dĺžka: XXX cm
- širka: XXX cm
- výška: ťahač: XXX cm
Rozmery modelu - vrtulník:
- dĺžka: XXX cm
- širka: XXX cm
- výška: XXX cm
- priemer nosného rotoru: XXX cm
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Funkcie modelu - Mack Anthem- zatáčanie predných kolies
- funkčné piesty na motore, podvozok 6x4
- odklápatelná kapota
- otváranie dverí
Funkcie modelu - LANDOLL 825E-AG- odnímateľný krk
- z boku vysúvateľné segmenty pre prepravu strojov s širokým rozchodom kolies
Funkcie modelu - Sikorsky H19 CHICKASAW- funkčné obidva rotory - pre pohon slúžia dva PF M-motory zapojené do páru.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mack ANTHEM - Lego model:Predstavenie oficiálneho modelu od lega mi v tej dobe spravilo radosť, hodnotil som ho dosť pozitívne. Jedna z mála vecí, na ktorú som vtedy mal námietku, bola menšia mierka. Samozrejme nedalo mi to spávať, krátko na to už som bol rozhodnutý, poskladať si ho podla vlastných predstáv na štandardných 62,4 x 20 kolesách.
Najvačšia výzva bola pre mňa spraviť jeho zaobleno-zošikmenú kapotu. Pre horné kraje som nič vhodnejšie, ako tie Technic-panely, nenašiel. Dobre tam pasujú si myslím. V kombinácii so šikmo položenými bočnými stenami získala kapoda ideálny tvar. Negatívum celej kapoty je jej mierna labilita, ktorú neviem eliminovať bez toho, aby som odstránil celú atrapu motora.
Zatáčanie predných kolies je ovládané kolečkom na zadnej strane kabíny. Spravil som Ackermannovu geometriu, čiže pri zatočení ide vnútorné koleso do trochu väčšieho uhlu ako vonkajšie.
LANDOLL 825E-AG - Lego model:Trochu ma potrápil mechanizmus pripájania-odpájania krku. Predstavoval som si to šikovnejšie než to mám teraz, ale nič lepšie ma nenapadlo. Odpájanie je trochu zdĺhavé, zopar dielov sa musí rozobrať a vytiahnuť osky z každej strany.
Váha vrtulníka je neúprosná, a po naložení ohne osky na kolesách návesu jak fajky. A dva Mini-Linear-Aktuátory nezvládajú dvíhať-spúštať takto zaťaźený náves korektne. Klasické velké aktuatory by sa dali dať, tie by to udržali, už by mi ale asi narúšali dizajn... a hlavne som už na to proste nemal nervy ku koncu prerábať.
Ešte som v modely zapracoval aj z boku-vysúvateľné segementy, určené na prepravu vozidiel a strojov s nadštandardným rozchodom kolies.
SIKORSKY H-19 - Lego model:Predná bombula bol riadny zaberák, než som prišiel na vhodnú skladbu dielov. Samotnú atrapu motora som z priestorových a hlavne hmotnostných dôvodov nerobil.
Na podvozok zadných kolies som musel pridať spodnú výztuhu, ktorá tam v reále nieje, ale bez nej to celú váhu vrtulnika proste neunieslo.
Listy hlavného rotora sú zostavené z plate a z tile, a teda dosť vážia. Prevody ku dvojici PF M-Motorov (povodne bol len jeden) som prerábal asi 5-krát, než som dosiahol uspokojivý výsledok a motory danú záťaž utiahli dlhodobo v rozumných otáčkach.
Ostal mi problém, že asi po minute vždy jeden z listov odletí. Ku rotoru sú pripnuté len jedným Tile 1x8. Pre potreby videa situáciu vyrieši priesvitná lepiaca páska cez spomenutú kritickú Tile 1x8. Viem že existujú originál jednodielne listy pre vrtulnik - aj vyzerajú realisticky, ale k mojej mierke nepasovali.
THE END