Ził 4906
Viem, že tento model už navštívil vaše fórum, ale rozhodol som sa zobraziť úplný popis vozidla. Odkedy lode typu Sojuz začali intenzívne lietať na obežnú dráhu v Sovietskom zväze, vznikla potreba vyvinúť špeciálny systém na vyťaženie landerov. Kapsuly s kozmonautmi padali viackrát v ťažko dostupných oblastiach Sovietskeho zväzu. Na tento účel bolo v 60. rokoch vyvinuté špeciálne obojživelné vozidlo PEU-1, ktoré však malo veľa nedostatkov a bolo rýchlo potrebné vyvinúť dokonalejšiu konštrukciu.
Začiatkom sedemdesiatych rokov sa v závode Moskva Zil (profesia Lichačeva) začala výstavba vhodného stroja, a tak vznikol Ził 4906.
Nové vozidlo malo pôsobiť ako súčasť systému PEK 409 „Blue Bird“, ktorý obsahoval dva obojživelníky, jeden so žeriavom umožňujúcim pristátie landeru a druhý s kabínou na prepravu astronautov. Išlo o to, že vozidlá neboli príliš veľké a dali sa letecky dopraviť do blízkosti miesta akcie.
Boli postavené na ľahkom hliníkovom ráme a trup bol vyrobený zo sklenených vlákien, na pohon bol použitý štandardný motor V8 s výkonom 150 HP z modelu Ziła 130. Celý bol vytvorený v trojnápravovej konfigurácii, z ktorých prvá a tretia boli riadený a pohon sa preniesol na všetkých 6 kolies. Odpruženie bolo nezávislé s malým zdvihom založeným na torzných tyčiach. Okrem toho boli vzadu dve vrtule a kormidlá na vodný pohon. Pohonný vlak bol veľmi zaujímavý. Za motorom sa nachádzala 5-stupňová prevodovka, potom špeciálna prevodovka, ktorá prenášala energiu na hriadele po stranách trupu poháňajúce jednotlivé kolesá a hriadeľ, ktorý otáčal vrtule.
Pri stavbe môjho modelu som si dal za cieľ nielen vyzerať a pracovať podobne ako v origináli, ale predovšetkým reprodukovať tento zložitý systém pohonu a pruženia. Pohon dvoch motorov Control plus XL umiestnených pod motorom V-8 sa preto prenáša do prevodovky, ktorá poháňa dva hriadele po stranách korby. Tieto hriadele poháňajú všetky kolesá, ktorých zavesenie je nezávislé od torzných tyčí.
Prevodovka je vybavená diaľkovo ovládanou uzávierkou diferenciálu. Vďaka tomu môžete v náročnom teréne spojiť pohon na pravej a ľavej strane vozidla. Dodatočný hriadeľ poháňa vrtule. Systém riadenia pohybuje prvou a treťou nápravou a kormidlami za vrtuľami. Obojživelné vozidlo je vybavené diaľkovo ovládaným kompresorom s dvoma čerpadlami a tlakovým zásobníkom na pohyb štyroch zdvíhacích a predlžovacích valcov žeriavu. Je tiež možné diaľkovo ovládať navíjač žeriavu. Pneumatika a bočné opory sú ovládané ručne.
Celý model sa skladá z podvozku a karosérie, ktorú je možné ľahko oddeliť vytiahnutím bezpečnostných osí, pneumatického vedenia a zástrčky z kocky powerd up na zadnej strane
Máme tu celkovo 6 motorov
2x C + XL pre jednotku
1x C + L zákrut
1x C + L zámok diff
1x C + L kompresor
1x WEDO navijak Medium Crane
sú poháňané jednou skrinkou C + vpredu a jednou napájanou UP v zadnej časti vozidla
Model váži asi 3 Kg a je 72 cm dlhý, je v mierke 1: 12,5 a v plánoch je až na jednu výnimku celkom pekný. Vzhľadom na veľkosť panelov Technic som musel mierne zvýšiť rázvor z 18,5 cm na 19,5 cm, ale tento kompromis našťastie nezničil proporcie modelu. Čo sa týka bieleho pruhu medzi tmavomodrou a modrou farbou, ten sa u pôvodných vozidiel objavoval v rôznych výškach, takže som to prijal tiež.
galéria
https://bricksafe.com/pages/samolot/zil-4906