Ked zavesim na youtube pesnicku, tiez ju nikde neregistrujem, a v momente, ked by ju niekto pouzil / upravil / rozsiroval bez mojho suhlasu (staci cast skladby), tak ho mozem zalovat a bezne sa tieto spory vyhravaju - jedine co sa riesi je zhoda suboru not. To iste plati pri MOCoch - to ze to neregistrujem, neznamena, ze si s tym moze robit kazdy co chce - ma to len nasledok SLABSEJ pravnej ochrany, nie ze ju nemam vobec.
Aby som bol konkretny, zacitujem autorsky zakon:
Predmetom autorského práva je dielo z oblasti literatúry, umenia alebo vedy, ktoré je jedinečným výsledkom tvorivej duševnej činnosti autora vnímateľným zmyslami, bez ohľadu na jeho podobu, obsah, kvalitu, účel, formu jeho vyjadrenia alebo mieru jeho dokončenia.
....
Autorské právo k dielu vzniká okamihom, keď je dielo objektívne vyjadrené v podobe vnímateľnej zmyslami. (tj ziadna registracia)
Autor má právo
a) rozhodnúť o zverejnení alebo o nezverejnení svojho diela,
b) byť označený ako autor a rozhodnúť o spôsobe takéhoto označenia najmä menom alebo pseudonymom, a to pri každom použití svojho diela, ak je takýto spôsob označenia pri danom diele a spôsobe použitia možný a obvyklý,
c) na nedotknuteľnosť svojho diela, najmä na ochranu pred akoukoľvek nedovolenou zmenou alebo iným nedovoleným zásahom do svojho diela, ako aj pred akýmkoľvek hanlivým nakladaním so svojím dielom, ktoré by znižovalo hodnotu diela alebo spôsobilo ujmu autora na jeho cti alebo dobrej povesti.
Autor má právo použiť svoje dielo a právo udeliť súhlas na použitie svojho diela.
Dielo je možné použiť iba so súhlasom autora, ak tento zákon neustanovuje inak.
Za použitie diela má autor právo na odmenu, ak tento zákon v štvrtej hlave neustanovuje inak; tým nie je dotknuté ustanovenie § 65 ods. 1 druhej vety.
Použitím diela je najmä
a) spracovanie diela,
b) spojenie diela s iným dielom,
c) zaradenie diela do databázy podľa § 131,
d) vyhotovenie rozmnoženiny diela,
e) verejné rozširovanie originálu diela alebo rozmnoženiny diela
1. prevodom vlastníckeho práva,
2. vypožičaním,
3. nájmom,
f) uvedenie diela na verejnosti
1. verejným vystavením originálu diela alebo rozmnoženiny diela,
2. verejným vykonaním diela,
3. verejným prenosom diela.
§ 58
(1) Autor, do ktorého práva sa neoprávnene zasiahlo alebo ktorého právu hrozí neoprávnený zásah, sa môže domáhať najmä
a) určenia svojho autorstva,
b) zákazu ohrozenia svojho práva vrátane zákazu opakovania takéhoto ohrozenia, a to aj proti poskytovateľovi služby, prostredníctvom ktorej je toto právo ohrozené,
c) zákazu neoprávneného zásahu do svojho práva vrátane zákazu zásahu podľa § 60 a 61, a to aj proti poskytovateľovi služby, prostredníctvom ktorej je do tohto práva zasiahnuté,
d) poskytnutia informácií o pôvode rozmnoženiny diela alebo napodobeniny diela, o spôsobe a rozsahu jej použitia a o službách porušujúcich právo autora vrátane údajov o
1. vlastníkovi, vydavateľovi, výrobcovi, distributérovi, dodávateľovi, prijímateľovi, odosielateľovi, vývozcovi alebo predajcovi rozmnoženiny diela alebo napodobeniny diela alebo o poskytovateľovi služieb,
2. vydanom, vyrobenom, dodanom, poskytnutom, prijatom, odoslanom, vyvezenom alebo objednanom množstve alebo cene rozmnoženiny diela, napodobeniny diela alebo služby,
e) poskytnutia informácií o sprístupňovaní diela verejnosti spôsobom porušujúcim právo autora vrátane údajov o
1. užívateľoch a poskytovateľoch elektronických komunikačných služieb a služieb poskytujúcich obsah,23)
2. rozsahu použitia diela,
3. priamom alebo nepriamom majetkovom prospechu súvisiacom s takýmto porušením,
f) odstránenia následkov zásahu do práva na náklady osoby, ktorá neoprávnene zasiahla alebo hrozila neoprávneným zásahom, a to
1. zničením neoprávnene vyhotovenej rozmnoženiny diela alebo napodobeniny diela, jej stiahnutím z obehu alebo z iného použitia alebo
2. zničením materiálov, nástrojov a pomôcok podľa § 60 a 61 použitých pri neoprávnenom zásahu alebo hrozbe neoprávneného zásahu, ich stiahnutím z obehu alebo z iného použitia,
g) náhrady nemajetkovej ujmy,24)
h) náhrady škody,25)
i) vydania bezdôvodného obohatenia.
(2) Informácie podľa odseku 1 písm. d) a e) je povinná poskytnúť aj osoba, ktorá
a) má v držbe rozmnoženinu diela alebo napodobeninu diela,
b) využíva služby porušujúce právo autora,
c) poskytuje alebo prevádzkuje služby využívané pri porušovaní práv autora,
d) bola označená osobou uvedenou v písmenách a) až c) ako osoba zúčastnená na výrobe, spracovaní alebo distribúcii rozmnoženiny diela, napodobeniny diela, na poskytovaní alebo prevádzkovaní služieb porušujúcich právo autora alebo na sprístupňovaní diela verejnosti spôsobom porušujúcim právo autora.
Takze kazdy autor HOCICOHO je chraneny, a je na nom, ci mu to stoji za to, ist na sud, kolko ma dokazov v rukach, a ake ma sance v danej krajine, kde sa uchadza o sudnu ochranu. Musi dokazat, ze je autor, ze ide o vysledok jedinecnej tvorivej cinnosti (za co sa nepovazuje napr naskladanie par kociek, ktore by vedel naskladat hocikto), a ze niekto jeho dielo pouzil bez jeho suhlasu.
Co sa tyka toho, preco maju firmy tovarne v krajine ,ktora nedodrziava prava dusevneho vlastnictva, nuz odpoved je bohuzial jednoducha - Cina je prilis silna a podmienky na vyrobu v nej take vyhodne, ze to stoji za to. A velmi to s tymto ani nesuvisi - lego by kopcili bez ohladu na to, ci tam ma TLG tovaren. Neviem co vsetko TLG robi, ale minimalne na civilizovanych trhoch by urcite uspelo pri zastaveni dovozu a predaja Lepinov - sam so zazil pripad, kde uplne obycajny clovek vytvoril nejake kreslo a dokazal uspesne cez colnicu stopnut distribuciu od kopirovacov. Alebo si mozno povedali, ze na to kaslu, ze este Lepiny nejsu take rozsirene, a ze to nestoji za to z hladiska pomeru nakladov a zisku. Pokial im Lepin odkroji len 1% alebo aj menej z kolaca, tak mozno sa im to neoplati. Ale casom to moze byt horsie a z Lepina sa moze vyvinut realna konkurencia. Najma ked zakaznik vidi ten obrovsky nepomer cien, a pokial ta kvalita neni zla, tak mozu ziskavat dalsich zakaznikov.
Lebo mna ako zakaznika nemusi vobec zaujimat nejaka tabulka nakladov, narocnosti distribucie a neviem coho, ja vidim cenu. A stale mi rozum nebere, preco ten rozdiel je 4-nasobny. Najma ak ta kvalita - ako tu niekto pisal - neni taka zla, a zaroven kvalita lega klesa.