ad nálepky, to je na dlho. Kto pracoval v nejakej korporácii tak pochopí ako to v takých firmách chodí, kto nie tak si to nevie ani predstaviť.
Treba si uvedomiť, že LEGO prichádza každý rok s cca 600 setmi s ktorých cca polovica skončí v katalógu a sú tam ďalšie veci ako polybagy, promá a pod. Na tom pracuje niekoľko stoviek ľudí čo do daných setov majú čo povedať. Ak by sa tomu nechala voľná ruka tak to skončí ako posledne keď šli do krachu. To znamená že nejaké mikro manažovanie výnimiek nehrozí, jednoducho sú tam pravidlá ktoré sú nastavené tak aby sa to nerozpadlo aj s nejakou rezervou.
Každý polrok dostávajú produktové teamy pridelený počet nových dielov na použitie - záleží aj akého typu, v podstate každý diel zabere ďalšie miesto v sklade, potlač zabere miesto na stroji (rôzne stroje pre rôzne typy dielov a počty farieb), diel v inej farbe zabere čas a stroj v lisovni, nové diely zas stoja čas a peniaze na formu a otestovanie... samotná cena diel sa bude líšiť v zložitosti a predpokladanom objeme/životnosti dielu.
Samozrejme ako v správnej korporácii existuje zamestnanecký underground popri oficiálnych pravidlách, novú formu si nikto nelajzne spraviť načierno, ale rôzne "kšefty" medzi oddeleniami existujú, napr rozhovor o pirátskej zátoke kde sa dizajnér chváli ako presvedčil iný team že potrebujú sud v novej farbe lebo im už nezostali sloty.
Keď už to padne na nálepky tak je to aj o určitej samoregulácii dizajnéra keďže ako sa jeden z nich vyjadril v zmysle že dvojnásobok nálepiek v podstate nič nestojí v nahodnotení výroby setu.
No ale samotnými dielmi to nekončí, navrhnutý set je ešte naceňovaný na produkciu, napríklad je rozdiel pre baliace linky. Každý jeden diel zaberá jednu pozíciu na baliacej linke, ale tie majú rôznu konečnú dĺžku. Aj preto sa používajú podsáčky. Samozrejme toto si nevyberá nejaký návrhár ale nejaký počítač s pánmi s výroby. A kludne sa môže stať že pár dielov navyše zabere ďalšiu linku kvôli rozdeleniu, pri cca 10% nálepiek v rámci SC to je viac ako pravdepodbné. A čas sú peniaze...
Ak si niekto chce pozrieť rozdiel medzi potlačou a bez tak nech si pozre Lugbulk alebo Bricks and Pieces ceny pre základný diel v danej farbe a potlačený. Interná suma je samozrejme nižšia, ale pomer podobný.
Takže v konečnom dôsledku je to komplikované, miestami skostnatelé a sledované kopcom korporátnych účtovníkov. Technicky nieje problém pristaviť nové sklady, linky a pod a riešiť potlačov otázka je kto v súčasných časoch tie investície schváli. Hlavne keď im to evidentne na popularite neuberá. Ak by im priháralo tak a) majú to v rukáve ako zmenu b) ak pôjdu dole tak sa uvoľnia aj linky, skladové pozície
U COBI je to relevantná konkurenčná stratégia, stačí si pozreť ako v ponukou vypĺňajú to čo TLG nerobí alebo "nechce" robiť a v podstate tematicky mu nekonkurujú. Tak je pre nich dôležité pre nich sa vymedziť napr kompletnou potlačou.