Minulý štvrtok bola špeciálna online verzia udalosti v LEGO House, boli tam rôzny ľudia z firmy LEGO, v prvých príspevkoch kopec korporátnej klasiky pretkávanej občas niečím zaujímavým. Zaujímavejšie to začalo byť až príspevkom technologicko informačného rázu o návodoch a nakoniec bola prednáška od pána Bjarke Schonwandt, vedúceho kvality - tj to podstatné pre túto tému.
Napočudovanie to bolo dosť otvorené a bol zodpovedaný aj kopec otázok (aj keď ešte viac sa nestihlo). Už len to že prišiel s pripraveným Sián-om bola dobrým znakom.
Nebudem sa moc rozpisovať (na moje pomery), kto chcel mohol si to pozreť, nejaké príspevky sú aj online, atď
https://brickarchitect.com/2020/lego-house-virtual-fan-day/https://www.newelementary.com/2020/09/missing-faulty-lego-consumer-perceived-quality.htmlhttps://www.stonewars.de/news/virtueller-fan-day-lego-house/ - začnem od konca, na otázku čo je najväčšia výzva v blízkej budúcnosti tak potľapkal Sián že "toto je krátkodobý cieľ" a potom dodal že ďalej do budúcnosti je to to čo prinesie zmena materiálov
- späť na začiatok, oddelenie majú nazvané ako "vnímanej kvality", tj ich metrika je podľa reportov zákazníkov na podporu. Ako som už písal čokoľvek im tam treba volať či v časoch záťaže pri COVIDe písať, je to zaznamenané a počita sa to, viď ...
- ich cielová hodnota je mať max 1000 stažností na milión predaných setov. Už teraz sú po rokoch klesania na hranici. Aj keď narozdiel od toho čo si myslíme, väčšina ide na vrub ...
- 86% sťažností je na chýbajúce diely, 13% na chybné diely a zvyšné 1% sa delí medzi problémy s hrateľnosťou, zámeny a iné.
- podiel chýbajúcich dielov je 50% stratených, 25% chyba výroby, 15% celé chýbajúce minifigy a 10% systematické chyby pri stavaní
- zaujímavosťou je podiel chýbajúcich celých minifigov a keď v balení sú po dieloch. Aže aj keď pre baliacu linku je minifig ako minifig disproporčne sa žiadajú minifigy zo SW a Ninjago
Aj napriek tomu sa snažia vyhovieť keď majú náhradu a nemajú pocit že sa to niekto sériovo snaží zneužiť.
- rozdielene chýbajúce diely sa dajú odsledovať napr tým či sa vyskytnú vo všetkých regiónoch (tj chyba rovnaká pre všetkých ) alebo len v jednom ( skôr problém jednej fabriky)
- systematické chyby pri stavaní sú často spôsobené nedostatočným návodom (áno tým návodom s pár dielmi na krok) - príklad Sián mal v rámci jedného sáčku 4L a 5L thin liftarm, jeden bol v kroku 455 a ak sa dal zlý tak až v 520 sa zistí či chýbal. Alebo skladaní Mimoni mali v jednom kroku podstavy urobený "sendvič" žltý hinge-plate-hinge, ak sa niekto sekol a spravil plate-hinge-plate tak mu tie plate chýbali až pri vrchu hlavy, atď. Súvisí to aj s tým že priemerný počet dielov na set rastie (a tým komplexnosť) a licencované sety často prilákajú aj ľudí čo s LEGOm nemajú takú skúsenosť.
no a teraz obľubená téma farby
- reddish brown a dark red - dodávaný pigment bol u jedného dodávateľa chybný, časom začal pri "správnych" podmienkach reagovať s plastom a degradovať ho. Táto rada pigmentov bola vylúčená.
- prechádza sa na jeden základ - transparentný ABS plast kde všetky farby sú pridávané pigmentom. Kedysi bolo pár základných farieb hotových.
- Sián #1 - niektoré Technic konektory boli príliš tmavé. Príčinou bola chyba výroby pri ktorej bol pripravený roztavený plast v lise medzi jednotlivými lisovaniami príliš dlho na daný typ pigmentu a ten sa "pripiekol". Pre rýchle pokračovanie výroby bez vyradenia formy to vyriešili prehodením do iného typu lisu.
- Sián #2 a aj iné - rozdiely vo farbe podobných a rovnakých dielov sú spôsobené hlavne dvoma faktormi - odchýlkou u dodávateľa a pri výrobe.
- odchýľku vysvetloval na grafe čo vidieť na priloženom obrázku - stred je požadovaný odtieň, každá os je odchýlka k jednej farbe (červená, žltá, modrá, zelená), malý kruh je požadovaný limit pre dodávateľa, veľký kruh pre produkciu.
- dlhodobo sa snažili vyberať materiál s odchýlkami len v jednom kvadrante, tj aj keď potom produkcia pridala ďalšiu odchýlku tak neboli od seba tak moc vzdialené. Ale ako museli prehodnotiť dodávateľov kvôli problému s hnedou tak z toho čo ostalo im vyšli aj ochýlky v iných kvadrantoch. Tj čím viac sú odlišné takéto "vektory" odchýliek tak tým viac sa rozchádza farba finálneho výrobku.
- na otázku prečo používajú viac dodávateľov povedal že LEGO si nemôže dovoliť byť závislé len na jednom a nemať masovú produkciu nastavenú na viac dodávateľov
- a teraz k "zahmleným" transparentným dielom - zmenil sa základný plast týchto dielov a toto je aktuálna technická limitácia. Vedia o tom, ale do výroby to šlo lebo hracie testy ukázali že na to to nemá vplyv. Ale sú si vedomí, že pre AFOLom to vadí.
Takže výsledok ? V podstate vedia o každej z tých vecí čo sa tu bavíme, len je to vždy položené na váhu so zložitosťou a nákladnosťou riešenia.
Teda reportovať, reportovať, reportovať. Ak to spravíte častejšie ako na každý svoj tisíci set tak už ste nadpriemer a ťaháte ich hodnotiaci marker k horším číslam