Zaujimalo ako funguje ta "hydraulika" nikdy som to v praxi nevidel
Ano, mozno by sme si mohli povedat nieco o Pneumatic systeme od LEGA. Prvy Pneumatic system sa objavil v roku 1984 (cize tento rok je tomu 30 rokov). Za toto obdobie presiel niekolkymi zmenami, vylepseniami a prestavkami, aby sa nedavno znovu objavil. LEGO s nim prislo pravdepodobne z 2 dovodov; 1) ako nahrada za ozubene prevody a paky, 2) priblizenie sa realnym hydraulickym systemom na strojoch. V principe funguje Pneumatic system tak, ze stlacanim pumpy sa dostane vzduch do systemu a z neho sa distribuuje cez prepinace do piestov. Teraz sa pozrieme na jednotlive obdobia Pneumatic systemu podprobnejsie:
Prvym Pneumatic systemom bol system s tzv. "Pneumatic kockou", ktora plnila funkciu distribucie vzduchu. Najprv sa prepinacom urcilo, ku ktorym piestom ma vduch ist a nasledne sa pumpovanim piesty dali do pohybu. Opacny pohyb sa robil odsavanim vzduchu z piestu, prave pomocou tejto kocky.
Tento system vsak nebol velmi spolahlivy, navyse bol zbytocne zlozity. Nahradila ho teda 2. generacia Pneumatic systemu, kde uz bola vynechana spominana "kocka" a vzduch siel priamo do prepinaca. Piest uz mal 2 vyvody, co umoznovalo vynechanie tohto medziclanku. Dalsimi zmenami bolo pouzitie kovovych piestov miesto plastovych ktore sa lamali a ergonomickejsia pumpa. Tento system bol zaroven najrozsirenejsim.
Na ilustraciu rozne schemy pouzitia Pneumatic systemu.
Pneumatic system bol neskor vylepseny dvoma sposobmi:
- ako kompresor, kde sa miesto rucnej pumpy zapojil elektromotor s malou pumpickou, ktora dodavala systemu vzduch
- a pouzitim zasobarne vzduchu - tzv. Airtank - kde sa pumpu natlacil vzduch a ten potom vystacil na niekolko pohybov piestov za sebou bez nutnosti pumpovania.
Vyvoj Pneumatic system LEGO neskor utlmilo, az pozastavilo a nahradilo ho uz dnes znamymi Linear Actuatormi, ktore sa pouzivaju dodnes. Ich vyhoda oproti Pneumatic systemu je v tom, ze su menej narocne na konstrukciu, spolahlivejsie a zrejme aj lacnejsie. Nevyhodou je neprirodzenejsi pohyb a modely s nimi vyzeraju menej realne, vdaka absencie hadiciek.
Ale nedavno sa Pneumatic system predsalen vratil na scenu - a to vo svojej zatial najsofistikovanejsej podobe v spojeni s kompresorom - v
Mercedese Unimog. Dufajme, ze nie naposledy.