Moje najnovsie prirastky do zbierky - 3x Mercedes Unimog od LEGA.
Najstarsi
8848 je z roku 1981, stredny
8854 z roku 1989 a najnovsi
8110 z roku 2011. Kym posledny je uz oficialne oznaceny ako Unimog vdaka licencii Mercedesu, tie starsie este oficialne toto meno neniesli. Podme si ich teda postupne trochu predstavit:
8848 - Power TruckTento model pochadza este zo serie Expert Builder, co bol predchodca serie Technic. Modely tejto serie boli skutocnymi modelmi, pretoze velke percento dielov tvorili klasicke LEGO dieliky, ktore doplnali Technic suciastky. Je dokazom toho, ake vymakane boli tieto modely uz v tej dobe ! Vozidlo ma diferencial na zadnych kolesach, cez ktory je mozne pohanat predne, alebo zadne pridavne zariadenia, riadenu prednu napravu, funkcne naradia a sklapaciu korbu. Model ma hned niekolko zaujimavosti. V
navode najdete postupy na rozne pracovne naradia, ktore Unimogy pouzivaju, cize nielen na nakladac na oficialnom obrazku ! Tieto naradia su (ako v reale) primontovatelne zpredu, aj zozadu. Tiez je tam navod na motorizovanie vozidla. Dalsou zaujimavostou je ovladanie celeho modelu - zdvih predneho naradia a sklapanie korby je ovladane z kabiny dvoma pakami cez prevody. Kabina ukryva aj koliesko na otacanie napravy. Tento unikatny sposob nebol uz v ziadnom inom LEGO modely pouzity pre jeho neprakticnost. Z boku kabiny sa totiz koliesko prstami neda dociahnut, ale da sa iba zpredu a zozadu kabiny. Kazdopadne model je to velmi pekny a na prvy pohlad je to jasny Unimog !
8854 - Power CraneTento model je uz z rady Technic a disponuje Pneumatic systemom 2. generacie. Vzadu su mechanicky ovladane podporne stlpiky, autozeriav ma mechanicky ovladane otacanie, vysuvanie ramena a spustanie kovoveho haku. Pneumaticky sa ovlada len zdvih ramena. Vdaka nie stastne pouzitemu otacaciemu mechanizmu zakladne zeriavu, je zdvih ramena pomerne vacherlaty (nestabilny).
Ale inak je model opat pekny a clovek hned spozna Unimog.
8110 - Mercedes-Benz Unimog U 400Poslednym modelom je uz sucastna generacia Unimogov, reprezentovana modelom U 400. Tento model je uz vacsine dost znamy, a tak asi nema vyznam o nom vela pisat.
Plne funkcny Technic Power Functions model s 3 diferencialmi (predny, zadny a medzinapravovy), odpruzenymi oboma napravami, riadenou prednou napravou, mechanicky ovladanymi podpornymi stlpikmi a kompresorom ovladanym pneumatickym ramenom vzadu. Je to zatial najvacsi Technic model v historii.